Jak může vypadat poskytování služby v denním stacionáři?
2. října 2023
Jedním úhlem pohledu může být ten motivovaný, nadšený, stále dobře naladěný klient. Takový přichází se zakázkou, že by se ve stacionáři chtěl rozvíjet v samostatnosti, má představu o receptech, které se chce naučit vařit, přeje si zlepšit ve finanční gramotnosti a rád zkouší nové volnočasové aktivity, aby se dokázal později zabavit sám, až se nastěhuje do vlastního bytu a na všech svých vytyčených cílech intenzivně pracuje. Jenže takových klientů je velmi málo.
Jindy to prostě může vypadat tak, že klient chce přicházet do stacionáře. Každou nabídku aktivity ale odmítne, případně ji odloží po deseti minutách od vyzkoušení. Sám žádné přání nemá a po chvíli křičí, že se nudí. Cesta asistenta v denním stacionáři je tak nezbytně kopírována trpělivostí a kreativitou. Musí být připraven na celou paletu nálad, v zásobníku má téměř nekonečné množství aktivit a přístupů, které nabízí jeden za druhým a odmítnutí nebere jako vlastní selhání. Nezřídka se dočká i nevybíravých nadávek a osobních výpadů. Pokud ale vytrvá, nevezme si vše osobně a dokáže zůstat v profesionální rovině, dodá si ODVAHU, zkusit ještě něco nového, sáhne do kapsy pro další nápad a jede dál, může mnoho dokázat. Den klienta je v takovém případě naplněn pestrobarevnou škálou aktivit, které klidně i v krátkých intervalech střídá, asistent RESPEKTUJE klientův nezájem i potřebu odpočinku, neustává však v motivaci. Může se tak klidně stát, že za jeden den vystřídá klient SPOLU s asistentem rehabilitační cvičení, procházku, hraní na klávesy, práci s keramikou, relaxaci, nácvik vaření, psaní, muzikoterapii, odhrnou sníh a nic z toho není dokončeno, hotovo. Možná se nepodařilo zahrát ani tón, uvařit ani čaj, protáhnout záda ani uplácat hrnek z hlíny, přesto je klient spokojen, jeho den pro něj dával SMYSL a pak naše služba splnila svůj účel.