Sociálně terapeutická dílna - kavárna Pohodička
9. října 2023
Kavárna Pohodička letos slaví 10. narozeniny od svého otevření pro veřejnost. Za tu dobu ušla velký kus cesty. Na začátku navštěvovalo kavárnu a STD pouze 6 klientů. V letošním roce to už je 16 klientů. V průběhu let se postupně změnil interiér kavárny i zahrádka pro hosty. Se změnou prostředí jsme postupně pracovali i na úpravách nabídky. Učili jsme se být profíky v přípravě kávy i v pečení sladkých dezertů. Rádi pracujeme s kvalitními surovinami - kávu máme celou dobu z jedné pražírny, pro mouku si jezdíme do mlýna ve Střížově u Jihlavy, sirupy na limonády si vyrábíme vlastní, stejně i marmelády na palačinky. Ostatní zdroje si pečlivě vybíráme. Snažíme se držet i finanční stránku v rovnováze.
Tenhle přístup nás posunul mezi respektovanou kavárnu v ČR. Jako jedni z mála ( s naším zaměřením - zaměstnáváním lidí s mentálním postižením) patříme do výběru Gastromapy Lukáše Hejlíka. Toho si moc vážíme a snažíme si nastavenou laťku udržet. Období růstu kavárny a zvyšování tržeb už máme dávno za sebou. Aktuálně se zaměřujeme na udržení kvality, zapojování nových klientů a rozvíjení jejich dovedností. Pro klienty je práce v kavárně někdy více či méně náročná. Žádný pracovní den není stejný - každá směna je jiná a náročná podle hostů. Proto máme pracovní pozice rozdělené na obsluhu hostů a zapisování objednávek, přípravu palačinek, toustů a zmrzlinových pohárů. Důležitou činností v kavárně je umývání nádobí a úklid. Tyhle pracovní pozice jsou rozdělené mezi jednotlivé členy týmu.
Klienti, kteří navštěvují kavárnu, jsou zařazeni do jedné ze 3 kategorií.
Barista – zvládne pracovat téměř samostatně a při své práci potřebuje nejmenší podporu. Zvládne vše od zapsání až po vyhotovení objednávky pro hosta. Klienti, kteří jsou v této kategorii, chodí do směn samostatně s asistentem. Nejčastěji bývají nasazeni na náročnější směny, kde se očekává hodně zákazníků. Stále jsou však pod dohledem asistenta, který jim poskytuje minimálně slovní podporu.
Pomocný barista – potřebuje více podpory i tréninku, a to ve většině činností, které v kavárně vykonává. Chodí obvykle na méně náročné směny a je pomocníkem baristovi.
**Učeň **– klient, který přichází nově do kavárny. Seznamuje se s právy, povinnostmi, s bezpečností při práci, s pravidly osobní i pracovní hygieny. Osvojuje si základní pravidla slušného chování, i jak se chovat k zákazníkovi. Seznamuje se se systémem docházky, učí se orientovat v rozpisu služeb a dodržovat pracovní dobu.
Sociálně terapeutická dílna probíhá v dopoledních i dopoledních hodinách. Dopoledne, kdy máme zavřeno více trénujeme a máme větší klid na tréninky. Tyto dopolední tréninky probíhají dle rozpisu služeb a to i v závislosti na náročnosti ostatních akcí v kavárně. Většinou však 3x - 4x týdně. V letošním roce jsme pro veřejnost otevřeli kavárnu i v pátek dopoledne.
**Kam v letošním roce míříme: **Je pro nás důležité mít spokojený pracovitý kavárenský tým, rozvíjet pracovní dovednosti klientů i asistentů, mít spokojené hosty, hospodařit s vyrovnaným rozpočtem (pokud budeme v zisku = můžeme obnovovat a vylepšovat vybavení), jsme vyhledávanou kavárnou a šíříme dobré jméno organizace.
Pro Pohodičku máme i několik akcí, které považujeme za “něco navíc”. Tím myslíme pojízdnou kavárnu, Listování, občasné ochutnávky káv a nedělní brunche, dětský den a koncerty.
Vstupte, prosím. Vítáme vás. Pohodička tým!